Свинското месо може да бъде евтино и вкусно, но индустриалното му производство често крие сериозни етични и екологични проблеми. Американският стартъп Mission Barns обаче предлага революционно решение – месо, отгледано в биореактори, което не изисква клането на животни.
Продуктът вече направи своя дебют на пазара в Бъркли, Калифорния, където пакет от осем кюфтета се продава за 13.99 долара (около 26 лева), съобщава Futurism.
Прасето Доун е още живо
Процесът на производство започва с малка и безвредна биопсия от мастна тъкан на живо животно. В случая на Mission Barns донорът е йоркширска свиня на име Доун, която живее свободно и в добро здраве в щата Ню Йорк.
След вземането на пробата, клетките се поставят в култиватори, които имитират естествения растеж в тялото на животното. Там те се "хранят" с растителни захари, витамини и протеини. След около две седмици получената мазнина се смесва с растителен протеин, за да се създаде крайният продукт – кюфтета, наденици или бекон.
Вкусът на "диетично месо"
Специализираното издание Grist публикува ревю на новите продукти, описвайки ги като "диетично месо". Според дегустатора вкусът е малко по-слабо наситен от този на традиционното свинско, но продуктите "все пак са много вкусни".
Беконът на компанията се отличава с "приятен аромат на ябълково дърво", а кюфтетата притежават характерната за истинското месо текстура. Тъй като технологията позволява създаването на "неструктурирано" месо, компанията се фокусира върху продукти, при които свинското е основа – като кайма и колбаси, а не цели разфасовки като пържоли или джолани.
Одобрение от властитеMission Barns получи "зелена светлина" от Американската агенция по храните и лекарствата (FDA) още през март 2025 година, което я превърна в едва третата компания в САЩ с разрешение да продава култивирано месо. През юли компанията получи и финално одобрение от Министерството на земеделието на САЩ (USDA).
Въпреки че цената от 14 долара за опаковка изглежда висока за масовия потребител, тя е огромен технологичен скок в сравнение с първите опити за създаване на лабораторно месо, когато един бургер струваше стотици хиляди долари. Амбицията на компанията е да увеличи мащаба на производство и да предлага своите биореактори на други производители на храни.


Добави коментар