Когато стане дума за кулинарно майсторство, за коя страна се сещате първо? На бас, че ако сте пътували достатъчно, ще споменете Италия, Испания или Франция (или някоя латиноамериканска страна в краен случай).
Е, ние сме в Европа, за това оставаме тук - гореизброените страни се отличават с не един и два специфични продукта, както и със строго характерни ястия. Всички те са част от културната им идентичност, а държавите следват определена политика, за да съхраняват и поддържат своите традиции, в това число и кулинарните.
Какво се случва у нас? Наредбата за защита на специфични български храни действа от 2007 г., но на практика държавата не поема отговорността да популяризира и следи изпълнението й. Никое държавно звено не издирва и съхранява рецепти за традиционни български ястия, нито се регистрират продукти, характерни само за нашите ширини.
В Испания например всяка провинция се отличава с десетки ястия, а уникалните продукти са хиляди. Същото важи и за Италия, където се развива и т.нар. агритуризъм - в съответното населено място минимум 50% от предлаганата храна трябва да бъде собствено производство. Подобна е ситуацията в голяма част от европейските страни, както се досещате, и там за опазването и популяризирането на местните продукти и ястия има строги закони и постоянен държавен контрол.
За хранителната и кулинарна идентичност не само в Европа, но и по света, се грижи и движението Slow Food (Слоу фуд или буквално - бавно хранене), което е все по-влиятелно.
То е самоиздържаща се неправителствена организация и международно идейно течение, създадено в Италия през 1986 г. от социолога Карло Петрини. Наименованието му е своеобразен контрапункт на "фастфуд"-стила на живот и обобщава стремежа да се откажем от бързото хранене като символ на куп проблеми: индустриална безличност, количества без качество, живот без удоволствие.
През 1989 г. Slow Food добива международен статут в Париж с подписването на споразумение между 15 страни, някои от които и извън Европа.
Мотото на движението е "Вкусно, чисто, честно", а логото – охлювче. Неговото представителство у нас съществува още от 2004-та, а колегите от BizNews.bg се срещнаха с неговия координатор и основна движеща сила Десислава Димитрова. Тя за пореден път алармира за липсата на държавна политика по отношение на продукти и храни, които са неизменна част от нашата идентичност.
Г-жо Димитрова, движението Slow Food е от 7 години в България. Стигнахме ли вече „първи клас“ в защитата на уникалните български храни и техните производители?
Бих казала, че сме още в предучилищна възраст що се отнася до позицията на държавата и ресорните структури. Но пък с радост мога да заявя, че обществото ни напредва много по-бързо.
Интересът към качествената храна, и особено към нейния произход, нараства постоянно. А още по-радостното е, че има много млади хора, които се интересуват от „бавния живот”, което разбира се включва и храната.
Хората, които харесват селския туризъм, определено очакват и търсят местни храни и проявяват предпочитания към тях. Така че отново имаме два пласта на интерпретация – липса на държавен ангажимент и подчертан интерес от страна на обществото. Това май стана стандарт у нас за важните въпроси на днешното време.
От няколко месеца действа наредбата за директните продажби, но тя се отнася само до млякото и доста ограничава дребния фермер. Имаше сериозни обещания за нормативна регламентация на директните продажби, но тя май така и не се осъществи. Как продължава борбата с администрацията?
Наредбата за директни доставки засяга всички храни с животински произход – от млякото и месото до меда и дивеча. Но тази наредба някак стои в мрака, защото Министерството на земеделието и храните (МЗХ) не организираха информационна кампания за разясняването й.
Доколкото ми е известно, в момента разясняването се прави основно от неправителствени организации. Същите, които бяха част от коалицията „Чиста храна, честен поминък”, която всъщност инициира и доведе до край разработването на тази наредба. Бих казала, че основната борба е с песимизма на хората, който за съжаление не е без основание предвид последните 20 години.
Кабинетът се втурна да защитава ракията като традиционна българска напитка, въпреки че словенците, така да се каже, ни я взеха отдавна. Загубена кауза ли е защитата на родната ракия пред Европейския съюз и кои са храните и напитките, които бихме могли да защитим като марка и да представим пред Европа като традиционни, български?
Това е един доста интересен и, за съжаление, отново абсурден по нашенски въпрос. В България отдавна е в сила Наредба №16 от 14.09.2007 г. за подготовка и представяне на искания до Европейската комисия относно земеделските продукти и храни със защитени географски означения и традиционно специфичен характер, за контрол за съответствие с продуктовата спецификация и водене на регистри на производителите и контролиращите лица (Обн. ДВ., бр. 79 от 02.10.2007).
Едно от условията в европейските регламенти и, съответно - отразено в нашата наредба, е продуктите, които се предлагат за защита, да имат поне 25 годишна история на пазара. Сами се досещате, че у нас тези продукти са много малко, като оставим настрана колко те се произвеждат по традиционен начин. Защото и ракията като продукт се произвежда основно в заводи, а не по традиционен начин, като малко производство.
И тук идва голямата, за съжаление, все още неосъзната отговорност на държавата. Поради начина на развитие на нашето селско стопанство в периода на социализма традиционните рецепти са съхранени единствено в семействата и понастоящем остават скрити за българския потребител.
Това прави тяхното откриване, регистриране и евентуално развитие много трудно. Необходима е държавна политика за това, финансови инструменти и подкрепа. Още повече, че някои етапи от производството на тези продукти много често са отклонение от общоприетите европейски норми. Искам да подчертая, че тези отклонения в никакъв случай не засягат сигурността на потребителите, тъй като в крайна сметка тези храни се правят за лична консумация и са резултат на дългогодишен опит в тяхното производство.
Необходимо е българската държава да припознае това знание и традиции като част от нашата идентичност и да подкрепи хората, които са го съхранили до днес. Както е направила Италия – в момента там има над 4 000 такива продукта, за чието съхранение и популяризиране има държавна политика и правна регламентация.
Смилянският боб от района на с. Смилян, община Смолян, е сред регистрираните от Slow Food продукти, които трябва да се опазват
Колко са организациите на производителите на уникални български храни към момента и каква форма на подкрепа и защита получават?
Може би няма такива, които са специално посветени на уникалните български храни. Но ще съм щастлива, ако греша, защото това означава, че имаме партньори, макар и да не се познаваме. Според мен, на този етап, такъв тип организации, каквато е и Slow Food, дават кураж на производителите на специфични храни, че не са сами.
Какво включва българската национална „Съкровищница от вкусове” към момента? Планира ли се разширяване и кои продукти/храни ще бъдат включени? Как стоят нещата с напитките?
На този етап в нея са включени само няколко продукта поради изброените по-горе причини. Най-проблемни са храните от мляко и месо, защото те крият най-много предизвикателства за контролните органи.
По отношение на напитките имаме интересни и уникални български вина от местни сортове и произведени по традиционен начин. Има голямо разнообразие от ракии – от различни плодове и ароматизирани по разнообразен начин. Безалкохолните напитки също са доста, но те трябва тепърва да се откриват и развиват.
Какви са възможностите за популяризиране на такива уникални български храни и продукти в Европа с оглед на новите български стандарти, както и на европейски стандарти за качество? Какви са европейските изисквания за продажба на такива храни, сравнени с българските?
Към днешна дата основният начин за популяризиране и подкрепа на уникалните български храни е туризмът. В Италия има една много подходяща форма (пак държавна политика, която у нас липсва), наречена агритуризъм. За да има сертификат за този вид туризъм, в съответното място минимум 50% от предлаганата храна трябва да е собствено производство. Естествено, собствениците на такива места са стимулирани да издирват нови кулинарни изкушения и да работят за своята идентичност. Така по естествен път се стимулира съхраняването на кулинарните традиции на мястото.
Традиционните български храни са част от облика на страната и могат спокойно да влязат в основите на т. нар. от държавната администрация „национален туристически продукт“. Имате ли подкрепата на държавните институции, отговорни за формирането му? Ако не – какво очаквате от тези органи?
Първото нещо, което се надяваме да се случи, е в новата Обща селскостопанска политика да е защитен много по-добре интересът на дребните фермери и на полупазарните стопанства. За наша радост Slow Food International работи целенасочено в тази посока. Slow Food в България работи за консолидирането на мнението по този въпрос в региона на Балканите.
А иначе, с нашите родни институции продължаваме един монолог, като не губим надеждата, че той ще се превърне в конструктивен диалог.
Добави коментар