Простете ми, но смятам да остана на тема "пътуване" поне още ден-два – все пак предстои уикенд, нали? А за да направя последната интересна и за вас, ще ви предложа мислено да полетим с един наистина уникален самолет. Кое му е различното ли?
Ами, доста е различен: вместо керосин, за гориво ползва слънчева енергия, което пък го прави много добър приятел на околната среда :)
Та, запознайте се със "Solar Impulse". Негови създатели са няколко швейцарски авиатори, между които популярният въздухоплавател Бертранд Пикард, както и пилотът-бизнесмен Андре Боршберг. Пикард стана известен с това, че бе първият, който реализира околосветско пътуване с балон... без прекъсване.
Историята на слънчевия самолет пък започва още през 2003 година, когато във Федералния политехнически институт в Лозана стартират самите прочувания по реализацията му. През 2005 г. концепцията е напълно готова. А през 2009 г. на летище, разположено в близост до Цюрих, е представен първият прототип HB-SIA.
Изобретателите не губят време и още в края на спомената година тестват летателното средство. Същото успява да се издигне на височина около 300 метра от земята. За сравнение, един пътнически самолет може да лети над 10,000 метра надморска височина.
Solar ImpulseПрез април 2010 г. HB-SIA осъществява 80-минутен полет и се издига на 1,300 метра. А първият му международен полет се случи миналата година, когато пропътува от Швейцария до Белгия и това разстояние му отне около 13 часа, при височина от 6,000 метра.
Да, освен че лети по-ниско, слънчевият сладур е и значително по-бавен. Средната скорост, която може да развие, е около 70 километра в час. Но точно тук скоростта не е от толкова голямо значение. По-същественото е, че самолетът се зарежда директно от слънцето и не ползва друго гориво, за да се задвижва.
За целта, е снабден с огромни крила, а върху тях са разположени 11 628 соларни клетки. Освен това е доста по-лек от другите самолети и е екипиран с четири литиеви батерии, които задвижват двигателя му.
А най-готиното е, че вече има втори прототип HB-SIB, на който също му предстоят доста тестове. Целта е същият да реализира презокеански полет още тази година, а през 2013-2014 – да обиколи света. Защо не?
Пожелавам му успех и с удоволствие бих полетяла с такъв :) А вие?
Добави коментар