Благодарение на скромния си жизнен опит съм установил, че хората могат да бъдат разделени на четири основни групи – такива, които могат да готвят и обичат да ядат; други, които могат да готвят, но не обичат да ядат; трети, които не могат да готвят, но обичат на ядат; и четвърти, които нито могат да готвят, нито обичат да ядат.
На първата и последната група няма какво да им се чудим, там нещата са ясни. Но групи 2 и 3, те за мен са нещо напълно непонятно. Хайде, №2 може и да минат за професионално амортизирани, макар че аз, колкото повече готвя и ям, толкова повече ми се готви и ми се яде. Но тройката, какъв им е проблемът на тях?!?
Добре, че е скромният ми жизнен опит, който да ми покаже, че тези, които обичат да похапват, но не могат да се обслужат сами, така да се каже, дължат това си състояние на недостатъчно мотивация (тоест, мързел) и/или недостатъчно компетенции. И докато първото е абсолютно нелечимо, за второто има решения, вариращи от готварски курсове, през книги и готови рецепти, до достатъчно експерименти в кухнята. Последното, според мен, е най-добрият учител и трябва да бъде всячески насърчавано.
Това е и идеята на настоящия материал – да насърчава чрез нагледно знание. А нагледното знание идва благодарение на проекта Information is Beautiful и е под формата на шест диаграми, които по оригинален начин изобразяват добрите вкусови комбинации, които можем да постигнем в готвенето.
Във всяка от диаграмите имаме тип храна (риба, птиче месо, кореноплодни, зеленолистни и стеблени зеленчуци, и червено месо), която се разклонява на конкретни продукти. Около последните, под формата на подправки и други изделия, гравитират вкусовете и ароматите, които най-добре ги допълват. Концепцията е на David McCandless, а дизайнът е дело на Willow Tyrer. Визуализациите са базирани на информация от BBC GoodFood и Epicurious.com.
За съжаление, картинките са достъпни само на английски, но не би трябвало да затруднят човек, владеещ езика на средно ниво или разполагащ с речник. И с необходимата мотивация, естествено.
Добави коментар