Представете си само: 3-дневен уикенд. Всяка седмица, в продължение на половин година, и то без изработване на допълнителни часове и без намаляване на заплащането.
Звучи като утопия, нали? Всъщност е реалност: някъде там, в Средния Запад на Щатите, съоснователят и изпълнителен директор на софтуерна компания Джейсън Фрайд е решил да адаптира работния процес към смяната на сезоните.
Фрайд заема позицията CEO в 37signals вече 13 години. С течение на времето забелязва, че в натовареността на служителите му се забелязва сезонност: през по-топлите сезони е по-спокойно, а през по-студените - не чак толкова. Освен това установява, че подчинените му са по-разсеяни и бавни, когато навън е горещо.
Тогава Фрайд решава да експериментира с работната седмица и намалява с 1 дните в нея. Така служителите му работят 4 дни седмично, по 8 часа всеки ден. Това започва през май и приключва през октомври, когато постепенно започва есента. Допълнителният почивен ден може да бъде използван по всяко време на седмицата, по желание на служителите, въпреки че повечето предпочитат да го сливат с уикенда.
Както Фрайд пише в статия за New York
Times, резултатите от този експеримент са изненадващо положителни. Оказва се, че подчинените му се справят много по-бързо и ефективно с текущата си работа, въпреки че имат
на разположение 8 часа по-малко за това. Продуктивността им била впечатляваща!
inm.com"Когато имаш по-малко време за работа, просто пилееш по-малко време. Когато имаш скъсена работна седмица, се фокусираш повече върху това, което е наистина важно. Така ограниченото време стимулира ефективността", обяснява Фрайд.
Най-големият успех на иновативното му начинание обаче се оказал месецът, в който на всички било разрешено да работят по собствени идеи и проекти. През юни всеки от 34-те служители на компанията трябвало да разработи нещо, което го вълнува, нов бизнес-модел, подобрение на текущата работа или нова насока за бизнеса и т.н.
Крайните резултати изключително много впечатлили изпълнителния директор, а и целия екип, тъй като били изложени много креативни и интересни разработки. След този успех Фрайд въвел подобни периоди на откъсване от обичайните задължения няколко пъти годишно, като твърди, че всеки от тях обогатява бизнеса по нов начин.
Интересното в този бизнес подход е това, че за първи път в САЩ, а подозирам и в световен мащаб, някой доброволно намалява работната седмица в полза на своите служители.
До момента подобни случаи имаше в началото на икономическата криза през 2008 г., най-вече в големите компании-производители на автомобили. Там обаче беше намалено и заплащането.
В САЩ администрацията на цял един щат – Юта, премина на 40-часова работна седмица в рамките на 4 дни, за да намали разходите си. Подобни мерки имаше и в други администрации, включително в Европа и в българските общини, всички за сметка на трудовото възнаграждение или работното време.
Във фирми, в които умствената работа и креативността са определящи за бизнеса, отдавна има плаващо работно време, възможност за дистанционно изпълняване на служебни задачи и т.н. Опитът на Фрайд обаче разкрива един съвсем нов подход към работния процес, съобразен с все по-динамичния начин на живот. А както изглежда е съвсем сполучлив.
Разбира се, този модел не може да се приложи буквално във всеки бизнес и дори не във всяка държава с оглед на редица локални особености, но може да бъде еднa добра основа за развитие на работната среда изобщо. А и аз няма да спра да си мечтая всеки уикенд да е по-дълъг, поне с още един ден ;)
* Превод на заглавието от оригиналната статия на Джеимс Фрайд (виж тук)
Добави коментар