Според някои физиономиката най-древният клон на човекознанието. Произхождаща от от гръцките думи физис ("природа") и номон ("показател"), тя се занимава с преценка на човешкия характер по външния вид и най-вече по чертите на лицето. Начинът, по който са я разбирали навремето, спокойно я поставя в редиците на псевдонауките.
Първите физиономични теории датират от около V в. пр.н.е., но подобни схващания намират място в научната мисъл и до ден днешен. Много от нас също изпитват склонност да правят догадки за човека срещу себе си, единствено на визуална основа, но подобно изкушение немалко пъти се оказва твърде подвеждащо.
Днес обаче няма да дискутираме физиономиката нито в научен, нито в поп контекст, а ще се обърнем към изобразителното изкуство на Шарл Льо Брън (1619-1690). Наричан от Луи ХІV "най-великият френски артист на всички времена", той е бил отявлен физиономик. Голяма част от живота си посвещава на изучаването на лицевите черти и свързването на точките им в разнообразни геометрични фигури, "разкриващи" особеностите на характера.
Според него, ъгълът, под който са разположени очите и веждите, е особено показателен и нерядко издава животински качества. За да подкрепи тази теория, Льо Брън създава множество изображения, нагледно демонстриращи корелацията между човешкото лице и муцуната на различни зверове. Днес изглежда нелепо, но навремето може и да е било внушително :)Charles le BrunCharles le BrunCharles le BrunCharles le BrunCharles le BrunCharles le BrunCharles le BrunCharles le Brun
Добави коментар