Един от ориентирите за потребителите, които са отговорни към опазванета на природата, е екомаркировката. Тя е вид сертификат, удостоверяващ произхода и качеството на даден продукт или услуга и се базира на строго определени екологични критерии.
Графичният символ на екомаркировката е стилизирано цвете, а присъждането му отразява влиянието на производството и разпространението на един продукт или извършена услуга върху околната среда. Това означава, че фирмите намаляват своя негативен отпечатък върху природата по някакъв начин – рециклират или използват рециклирани материали, събират разделно отпадъците си, използват отпадните си води по някакъв начин и много други.
Може би сте забелязали, че "зеленият" начин на живот е все по-популярен не само по света и в Европа, но и у нас. Оказа се обаче, че в България няма нито една марка, която да се похвали с отличителния екологичен знак. Само за справка: в ЕС с него са маркирани над 1000 фирми и над 20 000 вида продукти и услуги.
Проблемът не е в липсата на добри бизнес практики с еконасоченост, а по-скоро в усложнената процедура за получаването на екомаркировка.
Не са рядкост фирмите, които умело интегрират в своята работа подходи, щадящи природата. За да получат екосертификат за това обаче, те трябва да използват различни доставчици или подизпълнители с такъв, а у нас няма подобни.
Освен това процедурата по придобиването на отличителния знак е доста продължителна, като в същото време еконовостите неминуемо изискват инвестиции. Фирмите могат да кандидатстват за субсидии в тази насока, но повечето програми са със срок от 1 година. И ако за този период не се придобие екомаркировка, то финансирането по съответната програма не се осъществява и всички разходи остават за сметка на компанията-кандидат. А това може да бъде фатално за нейното съществуване.
Разбира се, съществуват и редица административни и други спънки, които сериозно затрудняват родния бизнес. За това повечето фирми у нас не си правят труда да кандидатстват за екомаркировка, въпреки че тя би им осигурила конкурентноспособност на европейските пазари, както и привилегии при кандидатстване за евросубсидии в различни направления.
Предстои двете ресорни министерства – Министерството на околна среда и водите и Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, да улеснят и опростят процедурата по кандидатстването за екомаркировки, но това не дава гаранции, че системата ще заработи по-бързо и по-добре.
А ние не губим надежда, че все някога държавата ще заеме отговорна позиция по въпроса и ще направи всичко възможно да подкрепи бизнеса в повсеместното му "позеленяване".
Добави коментар