Думата велосипед, с която назоваваме модерните двуколесни средства за безмоторно придвижване, всъщност се е зародила доста отдавна. Терминът е плод на гениалния ум на френския изобретател Жозеф Ниепс. Същият, освен пионер във фотографията, е бил доста запален колоездач и е съчинил етикета velocipede (от лат. "бърз крак") през 1818 година, за да кръсти подобаващо своята модификация на дрезината.
Малко по-късно, около 1880 година, да речем, се заражда и първото устройство, което се нарича с актуалното за много европейски езици днес бициклет (bicikl на босненски, сръбски и хърватски; bicylcle на английски; bicikli на унгарски; bicicletta на италиански; bicicletă на румънски, bicicleta на испански и т.н.).
Wikimedia CommonsСъщият този бициклет малко преди излизането си от употреба е бил известен и като пени-фартинг - епитетът, с който ги наричаме и до днес. Той пък е извлечен от английските монети пени и фартинг, които значително се различават по размер. Погледнат отстрани, този ретро велосипед явно е напомнил някому за контраста между двете парички и оттам е дошло и името.
Първият такъв е бил дело на считания за баща на велоиндустрията Джеймс Старли. Причината за специфичния му дизайн не е някаква екстравагантна прищявка, а фактът, че огромното предно колело (стигащо до 1,5 метра в диаметър) е позволявало много по-високи скорости за онова време, в което не е имало предавки. В допълнение, по-големият радиус е обирал доста по-добре неравностите по пътя - всякакви камъни, корени и дупки вече не са представлявали същата радост за зъболекарите на велосипедистите. Едновремешните европейски друмове и улици доста са напомняли днешната национална пътна мрежа, та в този смисъл комфортът на колоездача бил значително подобрен.
Първият рекорд за скоростен пробег на пени-фартинг е поставен през 1876 година, когато Франк Додс от Англия педалира чутовните 25,4 километра за един час на територията на Кеймбриджкия университет. Последният такъв е от 1891 година и принадлежи пак на британец. За 60 минути Фредерик Озмънд успява да покрие разстоянието от 38,17 километра.
Въпреки че тенденцията е сравнително краткотрайна, пени-фартингът оставя дълбоки следи от гуми историята на колелото и се превръща в символ на късната Викторианска епоха. Популярността му, също така, съвпада със зараждането на колоезденето като спорт. Може да се каже, че ехото, което предизвиква този много отдавнашен писък в модата, отеква и до днес.
Ding3000Живият пример за това е едно футуристично колело с името Concept 1865, на което се натъкнах преди малко и всъщност е основната причина за написването на този материал. Идеята за електрически байк никак не е от вчера, но никога досега не е била реализирана по този начин, убеден съм. Това, което виждате, е съвместно дело на международната химическа компания BASF и дизайнерите от Ding3000.Ding3000
Ding3000Тази прелест се задвижва от 250W мотор, който не само улеснява колоездача, но и захранва светодиодите, вградени в рамката. Акумулаторът е вграден в седалката, което позволява неговото лесно премахване с цел предотвратяване на кражби и по-удобно зареждане.Ding3000Ding3000
Основната конструкция на модерния пени-фартинг е от карбонови нишки, гарантиращи оптимално съотношение тегло/здравина, а шините и гумите са от специална износоустойчива термопластмаса.
Ding3000Ding3000Въобще, целият проект представлява опит за съживяването на една ретро легенда с най-авангардни материали. Можете да го видите в действие във видеото по-долу, макар и да съм сигурен, че по-нетърпеливите хипстъри вече тичат с парички в ръка, за да си го купят. За съжаление, не разполагам с информация дали и кога предстои неговото масово производство.
Добави коментар